Velkommen til min side om kaldrøyking!

På denne siden ønsker jeg å skrive litt om kaldrøyking og hvilke erfaringer jeg har gjort. Det finnes ikke noe fasitsvar for hvordan en skal gå frem, men en lærer litt for hver gang røykeovnen er i gang.

Det første jeg gjorde da jeg begynte å bli ferdig med røykeovnen, var å kjøpe en bok om røyking, nemlig Røking som hobby av Henry Johnsen. Der er det mange gode tips, og jeg må tilstå at jeg kommer til å bruke noen av tipsene fra boken her. Jeg vil anbefale denne boken, siden det som står der er greit å ha som basiskunnskap.

Her vil det også komme noen oppskrifter på diverse røykt kjøtt og fisk pluss litt annet. Husk at det er lurt å prøve seg litt frem ved å endre på røyketider, saltmengde og annet, for smaken er forskjellig, og det er ingen fasitsvar her.

La deg inspirere, og lag dine egne varianter! Skriv gjerne kommentarer i bloggen min dersom du har tips som du vil dele med andre.

søndag 26. januar 2014

Hjemmelaget kaviar

Nå får du kjøpe fersk torskerogn i butikken, og da er det på tide å lage kaviar. Da kan du lage den slik du vil ha den, og det er slett ikke vanskelig å lage. De oppskriftene jeg fant på nettet bruker røykolje, men hvorfor ikke ta den er runde i røykeovnen? Da må du kjøpe hele rognposer, de må behandles litt forsiktig så de ikke sprekker.



1 kg torskerogn avrundet til nærmeste hele rognpose.

Saltlake
  • 2 l vann
  • 180 g salt
Kok opp saltlaken og avkjøl. Laken må være helt kald før du legger rognen i. La den stå i laken i ett til to døgn. Ta den deretter opp av laken, og tørk godt av med kjøkkenpapir. Den kan godt stå kjølig over natten på en rist, og tørk gjerne av før du røyker den. 


Ha den på rist når du røyker den i ca 8 til 10 timer. Her er det som vanlig smak og behag, vil du ha mye røyksmak kan den røykes i 10 timer, mens kortere tid gir mildere røyksmak. Dersom det er kjølig (under ca 8 grader), kan du la den ligge i røykekassen over natten.

Neste steg er å skrape ut rognen av rognposene, da tar du en kniv og lager et snitt på langs på hver av posene, og så bruker du en teskje for å skrape ut rognen. Legg den i en passe stor bolle.


Nå er det tid for å blande i sukker og olje. Ikke hell i alt på en gang, ta i litt og litt og smak til. Tilsett salt om nødvendig, den skal være litt salt, men ikke for mye.

Ingredienser

  • 1,5 dl matolje
  • 3 ss sukker
  • litt pepper
  • noen dråper sitronsaft
Bland godt sammen i ca 15 minutt, og smak på den for å få den slik du vil ha den. La den stå en 3-4 dager til modning før du pakker i passende porsjoner og fryser. Dersom du bruker små plastposer, kan du når du tar den opp igjen og skal bruke den, klippe av et hjørne på samme måte som majonesen. Kaviaren har en holdbarhet på ca 14 dager i kjøleskap.

Hvis du vil ha en liten variant av kaviaren, kan du tilsette litt dill. Det gir en meget god smak, jeg hadde dill i halvparten, og det med stor suksess.



3 kommentarer:

  1. Denne vil jeg prøve. Hva slags flis/spon bruker du?

    SvarSlett
  2. Hei.
    Har røkt rogn i mange år, og har erfart at det beste du gjør for å bevare rogna er fryse den ren - uten både krydder og spesielt uten olje. Oljen vil gjøre den blir fort harsk. Derimot kan du krydre og tilpasse den etter at du tar den opp fra fryseren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du som fryser rogna ren, skraper du den ut av skinnet eller fryser du den hel?

      Slett